intern begeleider – zorg-/ondersteuningscoördinator
Waarom deze opleiding?
Passend Onderwijs begint bij goed toegeruste leraren. Voor elke leerling een passend aanbod in de klas en school is geen vanzelfsprekende zaak. Leraren die voor alle leerlingen een gedifferentieerd aanbod willen realiseren en daar vragen over hebben, komen al snel terecht bij de intern begeleider of ondersteuningscoördinator. Deze begeleidt, adviseert en coacht bij het onderzoeken, analyseren en het uitvoeren van passende onderwijs(zorg)arrangementen. Na het volgen van de opleiding tot kwaliteitscoördinator ben je meer dan voldoende competent voor deze rol!
Wat levert deze opleiding je op?
- Actuele kennis over passend onderwijs, zowel de interne als de externe ondersteuningsstructuur
- Pedagogische, organisatorische en didactische aspecten voor een goede onderwijsondersteuning
- Handelingsgericht denken en werken
- Uitbreiding van jouw communicatievaardigheden
- Versterking van jouw persoonlijk leiderschap
- Aanscherping van jouw coachende vaardigheden
- Kennis over attitude en rollen van de kwaliteitscoördinator
- Van theorie naar praktijk door intervisie met medestudenten
- Doorgroeimogelijkheden in een breed onderwijsveld (PO en VO)
- Kennis over veranderen en veranderprocessen;
- Bevorderen en mede-regisseren van schoolontwikkeling
- Stimuleren van professionele ontwikkeling van leraren, docenten en mentoren
Opzet van de opleiding en data
We starten met een intake. Daarna start de opleiding, die bestaat uit twee delen:
1e half jaar
- 4 modules
- 7 scholingsdagen
- startbekwaam
2e half jaar
- 4 modules
- 6 scholingsdagen
- kwaliteitscoördinator
- registratie post-HBO
Theorie wordt voor een groot deel digitaal aangeboden, waardoor er tijdens scholingsdagen veel ruimte is voor verdieping en toepassing. Voor de totale studielast van de opleiding wordt uitgegaan van ongeveer één dag per week (420 uur studiebelasting).
Data
Module | Datum |
Eerste deel | |
Intakegesprekken | mei/juni/juli |
M1 (tweedaagse) Attitude van de Kwaliteitscoördinator | 20 en 21 september 2023 |
M2-1 Coördineren en beheren van de ondersteuningsstructuur | 11 oktober 2023 |
M2-2 Coördineren en beheren van de ondersteuningsstructuur | 1 november 2023 |
M3-1 Gespreksvoering, begeleiden en coachen van leerkrachten/docenten |
29 november 2023 |
M3-3 Gespreksvoering, begeleiden en coachen van leerkrachten/docenten |
6 december 2023 |
M4 (één dag) Begeleiden en herkennen aanpak gedrags- en leerproblemen | 17 januari 2024 |
Tweede deel | |
M5-1 Begeleiding van veranderingsprocessen | 7 februari 2024 |
M5-2 Begeleiding van veranderingsprocessen | 8 februari 2024 |
M6-1 Begeleiden verbetering pedagogisch handelen | 13 maart 2024 |
M6-2 Begeleiden verbetering pedagogisch handelen | 27 maart 2024 |
M7 Portfolio opdracht, begeleidingstraject van een leerkracht | Geen lesdagen |
M8-1 Leidinggeven en beleidsontwikkeling | 15 mei 2024 |
M8-2 Leidinggeven en beleidsontwikkeling | 29 mei 2024 |
De lesdagen zijn op woensdag van 9.00 – 15.45 uur
Doelgroep
- Ambitieuze mensen die zich in hun functie als intern begeleider of als ondersteunings- of zorgcoördinator verder willen professionaliseren
- Collega’s die (gaan) starten in deze rollen
Kosten
€ 4.815,- (inclusief tweedaagse, exclusief verplichte literatuur)
Locatie
Maassluisstraat 2, 1062 GB Amsterdam (Kaart)
Meer weten over deze opleiding?
Wil je je aanmelden of heb je vragen over deze opleiding? Neem dan contact met ons op via info@inschoolacademie.nl.